08 Julai, 2009

Jujur

Dalam sebuah hadith sahih, Bukhari dan Muslim telah meriwayatkannya dari Ibnu Mas’ud r.a., Rasul s.a.w bersabda:

إِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الْجَنَّةِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ حَتَّى يَكُونَ صِدِّيقًا وَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الْفُجُورِ وَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا

Maksudnya:
“Kejujuran selalu membawa pada kebaikan, dan kebaikan membawa ke syurga. Sesungguhnya, seseorang yang selalu bersikap jujur, ia akan di”cap” dan di”kenali” sebagai orang yang jujur di sisi Allah.Manakala pembohongan, pasti membawa pada perbuatan dosa, dan dosa selalu membawa ke neraka. Sesungguhnya, seseorang yang selalu berbohong, di sisi Allah, ia akan di”cap” sebagai pembohong”.


Allah dan Rasul-Nya sangat mencintai kejujuran, kerana kejujuran selalu membawa manusia pada kebaikan. Sebaliknya, Allah dan Rasul sangat membenci pembohongan, kerana pembohongan selalu membawa pada kejahatan dan dosa. Orang yang memiliki satu sifat tertentu, pasti akan dikenali dengan sifat itu, baik itu adalah sifat orang yang jujur, penipuan adalah sifat orang yang jahat. Barang siapa jujur kepada Allah, dan terhadap orang lain, ia berhak dan layak untuk menjadi penghuni syurga. Barang siapa yang berdusta pada manusia, ia juga berhak untuk menjadi penghuni neraka.

Allah s.w.t. menyediakan pahala yang besar bagi sepuluh orang hamba-Nya, berupa maghfirah dan syurga-Nya. Kerana, sebahagian dari hamba pilihan ini termasuk golongan orang-orang yang jujur.

Firman Allah yang bermaksud:
Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mu'min, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyu`, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.(Al-Quran, Al-Ahzab:35)

Salah satu kejujuran yang selalu membawa kebaikan adalah kejujuran dalam berniat untuk mati syahid dalam membela agama Allah. Dalam hal ini, ditemui sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abi Tsabit Sahal bin Hunaif r.a. (salah seorang muslim yang termasuk dalam pejuang Badar). Nabi saw. Bersabda:

مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ

Maksudnya:
“Barang siapa yang memohon kepada Allah untuk diberikan kesempatan mati secara syahid dengan niat yang tulus dan jujur dari hatinya, nescaya Allah akan menempatkannya bersama dengan orang-orang yang mati syahid, meskipun ia mati di atas tempat tidur”.


Syahid adalah mati dalam memerangi musuh-musuh Allah, dan mencari reda-Nya. Hadith ini menjadi bukti atau dasar untuk mengatakan, bahawa orang yang berniat dengan tulus untuk melakukan satu kebaikan, ia akan mendapat balasan atas niat tersebut, meskipun ia belum melaksanakan niatnya. Hal seperti ini akan wujud apabila niat yang dipasang bermula dari kejujuran dan ketulusan.

Islam telah mengajar menyuruh dan mebimbing diri manusia ke jalan yang benar, jalan kebaikan di dunia dan di akhirat. Islam menjelaskan panji-panji kebaikan, dan dasar-dasar perbuatan baik yang akan menyelamatkan hidup manusia, dan mendekatkan manusia kepada Tuhan. Puncak kejujuran akan membawa manusia pada keimanan yang benar terhadap kewujudan Tuhan dan dalam mengesakan-Nya. Kejujuran yang paling rendah adalah membuang benda-benda berbahaya dari jalan.

Walaupun perbuatannya hanya sekadar membuang duri dari jalanan, nescaya Tuhan tidak akan menyia-nyiakan perbuatan baik tersebut. Jadi, setiap perbuatan baik, berupa pemberian pahala, amal atau gerakan tubuh, arahan, nasihat, isyarat, ungkapan-ungkapan baik, dan lain sebagainya, merupakan kunci-kunci kebaikan, yang berperanan untuk menutupi kejahatan dan jalan-jalan syaitan.

firman Allah yang bermaksud:
Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya.(Al-Quran,Al-Baqarah:197)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NOSTALGIA