30 Jun, 2009

Islam itu Daulah,kata pak guru

Islam itu Daulah kata seorang guru ketika menyampaikan kuliah maghrib di dewan makan MADI.Saat itu, Ust abd Rasyid sedang membacakan sebuah kitab Haraki kepada kami yang bertajuk APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM karangan Syeikh Fathi Yakan.sebenarnya saat itu saya sendiri tidak memahami apakah maksud-maksud sebenar di sebalik tulisan buku tu,akal saya tak menjangkau apa yang ust jelaskan,masa tu saya baru berumur 15 tahun.Pening juga kepala nak faham kitab Haraki di kala otak baru nak berkembang.Saya tidak tahu apa perasaan sahabat yang lain.Rasanya mereka lebih faham kandungan buku tersebut,tapi sayangnya kami tak lah begitu pandai berdiskusi di saat umur kami masih mentah.

Disababkan wajib ke kuliah,saya dan semua sahabat tetap mengikuti kuliah ust.Sekalipun pada masa tu kepala saya tak faham berbanding sahabat-sahabt lain.

Satu hari Ust menyuruh kami menghafaz satu perenggan ayat daripada buku tersebut yang berbunyi,"Islam itu daulah,islam itu mengcakupi seluruh sistem kehidupan,Islam adalah sistem yang menyeluruh,memiliki prinsip-prinsip syariat yang luas...ila akhirih.MAsa tu saya melihat semua sahabat yang ada tekun menghafaz,semestinya semuanya menghafaz dalam keadaan bimbang takut ditasmik nanti.Akhirnya ustaz hanya mentasmik pelajar banin..lega rasanya.




Setelah tamat di Madi saat waktu saya bermusafir ke negeri orang mencari ilmu,sekali lagi saya melihat buku ini masih dibacakan lagi oleh para pelajar di luar negara.Ada di antara mereka doktor,Enginer dan sebagainya.Saat itu saya teringat sesungguhnya saya pernah mengikuti kuliah maghrib dari buku tersebut.Takkala saat itu pelajar-pelajar mencari-cari orang yang belajar agama menjelaskan maksud sebenar dari buku tersebut.Lantas saya dipertanggungjawabkan untuk menjelaskan maksud-maksud yang tersurat dan tersirat.Di kala menjelaskan ayat-ayat buku, baru saya mula faham apa yang saya tak faham ketika dulu,saat umur saya 15 tahun.Ya Allah benar kata seorang guru..andai kita tidak faham dengan jelas apa yang kita baca dari sesuatu ilmu, jangan risau satu ketika nanti Allah akan fahamkan kita dengan segera.


Mungkin saat ini pelajar di MADI masih lagi disajikan bekalan ilmu seperti ini.Terima Kasih guru kerana mendidik kami supaya menjadi orang yang faqih,saat waktu anak-anak muda mengikut rentak dunia kami dipilih untuk menghadiri majlis ilmu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NOSTALGIA