14 Jun, 2010

Kupasan dari buku 'Merlin'


Sekali sekala mari kita berbincang tentang filem...selalunya filem omputeh yang berunsurkan keagamaan Kristian,mempunyai maksud tersendiri.Jangan hairan andai ada di kalangan anak muda yang lemah akidah mereka,begitu taasub menonton The Lord of The Ring,Merlin dan sebagainya.. .hingga dengan sendiri berminat untuk keluar dari Islam.Atau anak-anak yang berminat menonton filem Harry Porter,yang dengan sendiri berminat mencari tongkat lalu cuba membaca mentera magik (sihir) di samping berimiginasi bahawa selepas mentera dibaca, sesuatu magik akan berlaku.Sedar atau tidak filem-filem omputeh yang berunsurkan agama akan menggunakan tongkat atau magik sebagai trademark filem mereka,justeru Moses atau nabi Musa yang berdakwah kepada kaum Israel telah dikurniakan tongkat oleh Allah sebagai mukjizat sejajar dengan zaman itu bagi membuktikan kekuasaan Allah di samping berdakwah kepada Israel.Sekalpiun begitu ajaran Nabi Musa tetap diingkari.

Tetapi filem-filem yang berunsurkan Kristian seperti ini yang ditayangkan dalam channel TV di Malaysia,atau filem Super Natural yang menghalau hantu dengan membaca ayat-ayat Bible dan kemudiannya ayat-ayat Bible yang dibacakan itu turut diterjemahkan dikaca TV3.

Sekalipun filem seperti Merlin telah tamat dalam beberapa bulan yang lalu.Di sini ingin saya kongsikan dengan para sahabt mengenai rahsia di sebalik filem Merlin.Berdasarkan karya Merlin yang dikupas melalui sebuah blog...so selamat membaca

Jika kita menonton (LOTR)LORD OF THE RINGS, kita melihat bahawa Gandalf mengembara ke alam Hobbit dan bertemu makhluk aneh yang bertelinga panjang yang jelas menampilkan suasana alam jin. Jika dilihat di dalam MERLIN: SHAMAN, PROPHET MAGICIAN karya JOHN MATTHEWS dinukilkan:

Di dalam sejarah Britian, nama Merlin dikaitkan dengan epik King Arthur(Seorang raja Britian)Didapati apabila disebut kisah King Arthur, akan pasti wujud watak Merlin akan ditemui. Ini bermakna Merlin memainkan peranan penting ketika zaman pemerintahan dan kegemilangan King Arthur. Merlin dikenali sebagai penasihat dan mentor kepada King Arthur..Ketika zaman pemerintahan King Arthur, England dikatakan berada di puncak kegemilangan. King Arthur, Excalibur Sword, The Round Table, Lancelot dan Guinevere bukan sekadar epik England tetapi adalah hikayat sejarah dikenali umum. Sejarah Britian amat terimbau dengan zaman kegemilangan King Arthur seolah-olah Britian ini lahir dari sebuah sejarah yang penuh misteri.

Sejarawan Barat pernah menyebut bahawa kisah penglibatan Merlin di dalam hal ehwal King Arthur dan Meja Bulat (The Round Table). Pemerhatian yang dilakukan kadangkala dia terlibat secara langsung, dia sering mencorak masa hadapan, ada ketikanya dia mengikuti mimpi rahsianya sendiri. Maka di sini dilihat bahawa dengan bentuk penyamarannya sebagai penggerak setiap kejadian, sebagai seorang yang mengetahui kejadian mendatang dan menentukan nasib King Arthur dan tenteranya. Maka inilah gambaran pertama yang boleh dikatakan bahawa Merlin adalah Dajal. Dengan bijak dia telah mengatur manusia dan mencorak zaman silam sekaligus membentuk masa akan datang.

MERLIN a.k.a DAJJAL

"Kita sudah melihat bahawa Merlin memilih untuk menyendiri untuk membolehkan bebas mengekalkan usianya dan memelihara kesihatannya. Ini boleh dijelaskan di dalam perembunyiaan para raja yang berada di antara langit dan bumi. Merlin kelihatan mampu mengembara ke satu alam lain untuk beberapa ketika dan dia menyendiri lagi bagi mempersiapkan diri untuk kembali"

Kiriman : bintukamaruddin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NOSTALGIA