25 Oktober, 2009

Ada Apa dengan Wehdatul Fikr?

Wehdatul Fikr atau kesatuan pemikiran adalah satu gagasan yang tidak asing lagi dalam dunia perjuangan jemaah islam di seluruh dunia. Sama ada dalam dunia perjuangan Ikhwan al-Muslimin, Hamas dan sebagainya.Tetapi istilah ini tidak pernah muncul dalam perjuangan golongan yang menjadikan sekularisme sebagai landasan perjuangan mereka.Baru-baru ini Tan Sri Muhyiddin Yasin ada menyebut berkenaan wehdatul fikr,bunyinya macam sedap didengar ibarat kalimah Islam Hadhari with the Arabic language, it just a name of the names but until now is not working. Ku mencari, ku mencari mana Islam Hadhari….

Sebenarnya Wehdatul Fikrah tu ape? Jawapannya bagi mencapai Kesatuan Gerakan Islam fikrah atau pemikiran itu adalah sesuatu yang penting. Ianya akan wujud melalui hasil pupukan tarbiyah yang jelas membawa kepada dakwah serta perjuangan Islam bukan pula ke arah pertumbuhan nasionalisme.Sebenarnya fikrah yang baik dan mantap akan menghasilkan wehdatul amal melalui kerja-kerja dakwah, bukan pula kerja-kerja yang berunsurkan riba, rasuah, maksiat atau kezaliman.

Apabila membincangkan mengenai wehdatul fikrah perkara yang paling penting yang perlu difahami ialah persefahaman Islam sebagai Din yang syumul bukannya semangat kebangsaan yang syumul.Persefahaman ini juga bermatlamat untuk menjadikan Islam sebagai daulah di atas muka bumi. Ini beerti setiap pejuang dan pendakwah perlu memahami apakah tuntutan-tuntutan a-Quran dan Sunnah dalam menegakkan hukum-hukum Allah bukan hukum-hukum ciptaan manusia.Selain dari itu ahli gerakan dan pendakwah juga perlu memahami perjuangan dan cara hidup nabi s.a.w yang bertunjangkan Islam,Iman dan Ihsan melalui sirah.

Proses ini juga memerlukan kepada akidah yang benar, ibadah yang sahih dan niat yang ikhlas.Tarbiayah yang baik akan mengukuhkan keseragaman fikrah bagi memulihkan kembali kesatuan fikrah dan akidah Islam yang pernah dicalar oleh sistem-sistem selain Islam sama ada melalui imperalisme dan sebagainya.Perkara yang paling penting bagi mencapai kesemua matlamat ini ialah melalui ukhuwah Islam di kalangan para pendakwah dan ahli jemaah. Belajarlah dari pengalaman orang lain,ciptalah sesuatu yang baru,bacalah buku,janganlah meniru kerana orang yang meniru selalunya menipu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NOSTALGIA